Aktiviti Ziarah Ke Kampung Orang Asli Batu 14, Gambang.setiap ahad malam



Aktiviti Ziarah Ke Kampung Orang Asli Batu 14, Gambang.

Program mingguan ini diadakan setiap hari Ahad, dari jam 7.00pm sehingga 9.30pm bertujuan untuk memberi dan menyampaikan ilmu mengenai Islam kepada masyarakat tersebut. Kampung ini merupakan kampung angkat Hidayah Centre yang diamanahkan oleh MUIP.

Objektif program ini dilaksanakan adalah untuk bermuayasyah disamping menyampaikan ilmu-ilmuberkaitan. Sasarannya bukan hanya orang dewasa, malah kanak-kanak turut disantuni. Kehadiran kanak-kanak dan remaja adalah menjadi kebiasaan pada setiap kali lawatan kami.

Antara bahan yang pernah disampaikan ialah mengenai Sirah/Sejarah Nabi dan Rasul, Tauhid/Aqidah, Feqah, Hadith, Quran, dan sebagainya.

Jamuan makanan ringkas juga diadakan sekali-sekali bagi mengeratkan lagi hubungan antara wakil HC bersama penduduk setempat.

Untuk pengetahuan umum, masyarakat disini sangat dahagakan ilmu dan mereka sangat menanti-nanti dan sangat menghargai kedatangan murabbi2 yang sudi berkongsi ilmu terutamanya Islam dengan mereka. Hal ini kerana ada juga yang telah memeluk Islam, tetapi dia tidak mengetahui langsung mengenai kewajipan sebagai Muslim dan apa yang perlu diketahui mengenai Islam.

Oleh itu, kami sebagai wakil HC, mengalu-alukan sukarelawan atau sesiapa yang berminat dan ingin turut serta mendapat pahal-pahala free, jom ikuti ziarah ini. Tetapi, pastikan hubungi PIC yang tertera dahulu untuk maklum terkini..


Ini antara tugas2 yang dilakukan

1. ajar mengaji 


2. Menjadi fasi english games terhadap kanak2 muslim


3. Menjadi fasi fardu ain kepada jemaah muslim d surau


https://www.facebook.com/photo.php?fbid=566121573475695&set=a.289709151116940.69952.135503223204201&type=1

Comments

Popular Posts