walimatul urus ku pada tahun 2014

"azam tahun baru 2014 ni aku nak berkahwin la.", si A.

"aku pun!", si B.

"aku juga!", si C.

"hemmmm", si D.

"kenapa D?kamu tidak mahu berkahwin?"

"eh bukanlah.pastilah mahu."

"tapi kenapa muka kamu seperti tidak ceria sahaja?"

"aku bimbang,"

"bimbangkan apa?"

"aku bimbang jika aku tidak menjadi pengantin perempuan yang cantik nanti. aku bimbang aku bukan pengantin perempuan yang berseri-seri nanti. aku bimbang wajahku tidak menyenangkan nanti. aku bimbang tubuhku tidak dalam keadaan yang sempurna nanti. aku bimbang aku bukan pengantin perempuan yang terbaik.hemmm."

"amboi D.sudah ada calon ke?kenapa tidak khabarkan kepada kami? senyap-senyap sahaja sudah membuat persediaan ye.tak perlulah bimbang akan semua itu.aku tahu di salon mana kamu boleh dapatkan rawatan muka dan tubuh badan.pasti kamu akan jadi pengantin yang tercantik nanti!"

"hemmmm.semua itu tidak akan membantu."

"eh kenapa pula?aku berani jamin tempat yang aku mahukan syor kan ini memang yang terbaik!"

"masih belum cukup baik"

"apa yang belum cukup?"

"dia tidak mampu menjamin walau satu perkara pun ketika aku bakal menjadi pengantin nanti.kerana hanya amal ibadat dan keimananku sahaja yang mampu menjaga dan memeliharaku"

"apa maksud kamu D?"

"aku lagi memikirkan tentang urusan pernikahanku dengan kematianku.semakin hari semakin hampir.aku bakal dijemput sebagai pengantin perempuannya. ketika itu adakah walau satu salon pun di dunia ini yang dapat menyelamatkanku?adakah aku akan mati dalam keadaan wajahku terjamin berseri-seri?adakah ketika kematian itu menjemputku badanku dalam keadaan yang sempurna dan wangi?atau mungkin dalam keadaan yang teruk lagi hina?dapatkah kamu menjamin akan perkara itu kepadaku??"

"maafkan aku D. sungguh kami terleka dengan dunia.sedang kematian semakin meghampiri."

"tidak mengapa wahai sahabatku.sekurang-kurangnya kita masih belum terlambat untuk menyedari.ayuhlah kita persiapkan diri untuk menjadi PENGANTIN PEREMPUAAN TERBAIK DAN TERINDAH buat "nya"."




Comments

Popular Posts