Saturday, January 19, 2013

Ipad Solat untuk anak-anak..

#KALAU BERMINAT BOLEH TERUS AJUKAN SOALAN PADA OWNER FB NI YE..INI LINK NYE http://www.facebook.com/putera.amuk.9

‎[B1M-00555]

Ipad SOLAT Version: RM35
Harga Pasaran R̶M̶ ̶5̶0̶
Ipad Kanak-Kanak - Mari Belajar Solat

Alangkah indahnya menghadiahkan anak soleh kita Ipad Kanak-Kanak Belajar Solat (Versi Islamik) dengan harga serendah RM35/unit sahaja.

Informasi Produk
Fungsi yang ada pada ipad :
- Kalimah Syahadah, Selawat Atas Nabi, Doa Qunut, Surah Al-Fatihah,
- Ayatul Kursi, Surah Al Ikhlas, Surah Al Falaq, Surah An-Nas
- Solat Seperti Takbiratul Ihram, Rukuk, Sujud, Tahiyyat Akhir, 2 Salam
- Mengenal Huruf Alif Ba ta
- Mengenal Perkataan Bahasa Arab
- Mengenal Huruf ABC
- Perkataan Bahasa Belajar Bahasa Inggeris

Doa-Doa Harian
-DOA BANGUN TIDUR
-DOA MASUK/KELUAR TANDAS
-DOA PERJALANAN
-DOA SELEPAS WUDUK
-DOA MAKAN
-DOA MEMAKAI BAJU
-DOA MASUK/KELUAR MASJID
-DOA ZIARAH ORG SAKIT

spesifikasi :
Touch screen seperti ipad
Menggunkan bateri AA (3biji)
ON dan OFF button
fungsi besar dan kecilkan suara

Nie contoh Ipad SOLAT Version dalam bentuk Video..
http://www.youtube.com/watch?v=Z3_Hnbouup4



Wednesday, January 16, 2013

Aku ibarat musafir




Aku ibarat musafir yang tersesat di sebuah padang pasir yang tandus,
Tiada perlindungan,
Tiada bekalan yang mencukupi buatku bertahan,
Namun ku teruskan jua perjalanan yang getir ini,
Demi mencari jalan keluar yang pasti.
Ku berjalan tanpa henti,
Beralaskan bumi yang dipijaki,
Berbumbungkan langit yang luas memerhati,
Kadangkala langkah kaki ku terhenti,
Akibat perit nya dan panasnya permukaan padang pasir ini,
Saat itu ku rasa seakan semangatku gugur satu persatu,
Gugur bersama derasnya titik peluhku mengalir,
Lemah tiada berdaya,
Badanku seakan tidak tertahan lagi dengan keperitan dan kesusahan ini,

Aku melemparkan pandangan ke sekitar ku,
Kosong,
Hanya permandangan padang pasir yang tandus menghiasi ruangan mataku,
Lalu hatiku berdetik lemah,
“Ke manakah arah yang harus ku tuju?”
“Ke manakah langkah kaki ini akan pergi?”
“Apakah yang sedang menanti?”
Aku semakin hanyut dalam kelemahan,
Semangatku terbang ditiup angin panas yang menyapa tubuhku,
Lalu aku terkenangkan semula kisah lalu ku,
Di mana aku hidup dengan bersenang lenang bersama keseronokan dunia,
Di mana aku tidak tahu apa ertinya kepayahan,
Di mana aku tidak pernah tahu apa ertinya kemanisan iman,
Hatiku berdetik lagi,
“Apakah aku harus berpaling semula ke arah kehidupan ku yang lampau?”
“Apakah aku harus memberhentikan segala penat lelahku kini dan kembali kepada duniaku yang lalu?”
Dari jauh ku lihat lambaian hiburan dan kesenangan seakan-akan memanggilku untuk datang kepada mereka di belakangku,
Dari jauh aku dapat melihat kebebasan dan keseronokan yang sedang dialami oleh sebahagian rakan-rakanku yang lain,
Mereka memanggilku untuk menyertai mereka,
Aku kaku di tempatku,

Di hadapanku adalah padang pasir yang tidak ku tahu di mana penghujungnya,
Di belakangku pula segala keseronokan dan hiburan memanggil-manggilku,
Namun,
Sapaan hidayah lembut menyapa hatiku,
Menberi kekuatan serta keyakinan kepadaku,
Mungkin aku tidak nampak dengan mata kasarku janjian Allah di penghujung perjalanan ini,
Namun janji Allah adalah sesuatu yang pasti,
Aku merintih,
Merintih memohon kekuatan serta keyakinan dari Ilahi,
Rebah tubuhku sujud menyembah Mu,
Dalam kelemahan aku menagih kasih Mu,
Dalam kesukaran aku menagih simpati Mu,
Dalam rintihan suara aku menyeru nama Mu,

Tiba-tiba,awan berarak memayungi tubuhku,
Memberi keteduhan buat diriku yang hina ini,
ALLAH…..
Sungguh Engkau Maha Mengetahui lagi Maha Menyayangi,
Dalam keterlanjuran hamba Mu ini Engkau tetap memberi ku payungan rahmat Mu,
ALLAH…
Ampunilah dosa dan keterlanjuran hamba Mu ini,
Dakaplah aku dalam kasih sayang Mu,
Payungilah aku dengan rahmat Mu,
Tunjukilah aku dengan hidayah Mu,
Pimpinlah hatiku ke arah Mu,
Jauhkanlah aku dari tipu daya syaitan,
Lamaku bertafakur dan berteleku di dalam sujud ku kepada Mu,

Kini aku bangkit semula berdiri,
Mengorak langkah penuh keyakinan,
Bersama tiupan semngat jihad yang jitu di dalam diriku,
Aku datang Ya Allah,
Datang untuk menyahut seruan Mu,
Datang untuk menyahut cinta Mu,
Biar perit,
Biar pedih,
Semua itu tidak ku endahkan lagi,
Kerana aku yakin syurga Mu sedang menanti,
Itulah penghujung perjalananku nanti,
Demi redha Mu yang ingin ku miliki,
Serta cinta Mu yang aku impi,
Selamat tinggal dunia,
Selamat tinggal cinta yang fana,
Engkau ku tinggalkan demi cinta yang lebih suci dan hakiki.


#karya terakhir dari saya sebelum bercuti semester..jumpa lagi next semester..^-^

Tuesday, January 15, 2013

CICIPAN IMAN DARI YANG DERHAKA


Usai program Mukmin Profesional di IKIM, baru-baru ini, ramai yang datang menemui saya di bahagian belakang dewan. Mereka  bertanya itu dan ini… pelbagai soalan, masalah dan rintihan menerjah. Saya setia menjadi pendengar. Kekadang masalah yang dikemukakan sama seperti yang pernah saya hadapi, sedang hadapi atau mungkin juga akan saya hadapi nanti.
Kekadang saya juga kelu dan kaku untuk memberi respons. Dalam hati, cuma berdoa. Di luar saya tersenyum dan menaburkan empati. Mudah-mudahan saya ikhlas… Saya tidaklah lebih baik daripada mereka, cuma apabila berdakwah kita dituntut untuk memberi ingatan dan nasihat… untuk diri sendiri dan orang lain. Dalam banyak-banyak soalan, rintihan dan masalah, ada satu yang sangat menyentuh hati saya. Dalam tangisan, wanita itu menceritakan masalahnya. Bukan dia sahaja yang menangis, tetapi teman di sebelahnya juga menangis. 
Ya Allah, saya tidak berdaya untuk membantu. Cuma menjadi pendengar, mendoakan dan berpesan dengan kata-kata yang baik. Selepas solat Asar, saya mencarinya untuk saya hadiahkan sebuah buku tulisan sendiri yang ada menyentuh persoalannya secara langsung atau tidak langsung. Namun, dalam pencarian itu, saya tertahan oleh individu-individu yang lain. Dia telah pulang bersama sahabat-sahabatnya. Atas keterbatasan itu, maka saya nukilkan tulisan ini sebagai ‘jawapan’ yang sederhana kepada pemasalahannya. Saya kerap katakan, dalam buku-buku saya sudah ada jawapan pada sesetengah persoalan yang diajukan oleh pembaca blog, pendengar rancangan dan peserta kursus yang saya kendalikan bersama sahabat-sahabat saya. Tolong cari di situ…
Buat peserta yang berkenaan, dan kepada mereka yang menghadapi persoalan yang sama…. inilah ‘hadiah’ kecil daripada saya :
CICIPAN IMAN DARI PENDERHAKA 
“Ayah tidak bertanggungjawab! Dia tak layak menerima suatu apa pun dari kami.”
”Dia menagih harta?”
”Tidak, tetapi dia menagih kasih sayang. Kasih sayang yang dinafikannya dulu. Bukan setahun dua… tetapi hampir lima puluh tahun!”
”Begitu sekali?” balas saya simpati.
”Tak tanya apa dosa-dosanya terhadap ibu dan kami?”
”Tak payahlah, jika seorang anak dah begitu marah, tentu ada sebab-sebabnya.”
”Benar. Dia hakikatnya hanya ayah pada bin dan binti sahaja!” getusnya geram.
 Saya diam. Ini cerita sedih. Dia dan dua orang adik-beradiknya telah ditinggalkan ayahnya puluhan tahun. Ketika itu usianya baru dua tahun.
”Ayah pergi meninggalkan ibu ekoran pertengkaran kecil pada satu petang. Ayah tak pernah pulang-pulang lagi selepas itu. Dan sejak itu juga saya, kakak dan abang dibesarkan oleh ibu. Ibu membuat apa sahaja untuk membesarkan kami – dari menjaja kuih, menjadi penoreh hinggalah mengambil upah mencuci kain di rumah orang. Baru tahun lepas ibu yang menjanda dan menderita hampir separuh abad itu meninggal dunia…,” begitu ceritanya kepada saya pada awal perbualan tadi.
”Kenapa kini tiba-tiba saja ayah datang? Nak menjejak kasih konon!” katanya sinis.
”Awak masih memanggilnya ayah?” soal saya kembali.
”Kenapa? Itu kan hanya panggilan. Nak panggil apa lagi? Tapi tak ada apa-apa yang penting di sebalik panggilan itu.”
”Panggilan itu melayakkan dia mendapat kasih sayang awak!” pintas saya.
”Dia tidak layak. Tiada kebaikan yang pernah saya kecapi daripada dia,” bantahnya.
”Apakah kita hanya perlu berbuat baik kepada orang yang berbuat baik kepada kita?” tanya saya, mengalih tumpuan.
”Logiknya begitulah. Buat baik kepada yang baik. Buat baik dibalas baik. Ini biasa. Hati kita yang menghukumkan begitu.”
”Soal hati sangat relatif. Hati manusia berbeza-beza. Sedangkan kebaikan dan kebenaran adalah mutlak. Dan inilah asas agama. Kita perlu merujuk kepada agama. Maksudnya kepada Tuhan, maka barulah nanti rasa hati kita tepat dengan kebenaran dan kebaikan yang sebenar.”
Dia tenang. Berfikir, mungkin.
”Pernah dengar bagaimana kisah seorang perempuan lacur diampuni Allah kerana memberi minum anjing yang sangat kehausan?” tanya saya.
Dia mengangguk.
”Masih ingat bagaimana Rasulullah s.a.w. menziarahi wanita Yahudi yang sering meletakkan duri dan najis di jalan yang baginda sering lalui?”
Dia mengangguk.
”Pernah baca sejarah ketaatan dan kebaikan Siti Asiah sebagai isteri hatta kepada suaminya Firaun laknatullah?”
Dia mengangguk.
”Apa maksud awak dengan kisah-kisah itu?”
”Kitalah itu… kisah saya dan kisah awak! Dalam hidup, Allah menyuruh kita berbuat baik. Dan suruhan berbuat baik itu Allah tidak bataskan hanya kepada orang yang berbuat baik kepada kita. Apalah kebaikan yang pernah diberikan oleh anjing kehausan itu kepada perempuan lacur tersebut? Apalah kebaikan wanita Yahudi yang sering menyakiti Rasulullah? Dan Firaun suami Siti Asiah itu hakikatnya adalah sejahat-jahat manusia. Namun… kejahatan mereka itu dibalas oleh kebaikan… ”
”Payah, hati kita terseksa. Kita telah dizalimi, macam mana nak balas baik lagi?” akuinya terus-terang.
”Itulah salahnya kita… hanya asyik memikirkan kita. Buat baik pun kerana kita, bukan kerana Allah.”
”Apa maksud awak?”
”Kalau kita buat baik kepada orang yang buat baik kepada kita, itu ertinya kita buat baik kerana diri kita… bukan kerana Allah.”
”Tak faham saya…”
”Apabila kebaikan telah kita rasai, maka timbul rasa nak membalasnya. Baik dibalas baik. Itu kerana diri kitalah. Tapi kalau kerana Allah… lain.”
”Lain macam mana?”
”Kita tetap buat baik, walaupun tidak dibalas baik. Sekalipun kepada orang yang tak buat baik kepada kita…”
”Susah tu… hati kita menolak.”
”Hati kita lagi? Kan masih terikat dengan ’kita’. Ketepikan diri kita. Buatlah baik  atas dasar itu perintah Allah. Walaupun kebaikan kita tidak dibalas. Walaupun orang yang kita buat baik itu bukan orang yang baik. Itulah ikhlas. Bukti kita tak harapkan apa-apa balasan kecuali keredhaan Allah.”
”Jadi, awak rasa ayah saya layak menerima kebaikan dari saya dan adik-beradik?
”Dia layak. Dan awak wajib memberikannya,” jawab saya pendek.
“Walaupun dia tak bertanggungjawab? Tidak pernah bersusah kerana kami?”
”Jangan terikat kepada kebaikan atau kejahatannya lagi. Tetapi ingatlah kepada Allah. Allah wajibkan kita berbuat baik kepada ibu bapa…”
”Maksud awak, buat baik kerana Allah?”
”Ya, begitulah.”
”Aneh sungguh, orang jahat boleh jadi saluran kita kepada Allah.”
”Ya, bila kita melayani orang jahat dan kejahatannya dengan satu kebaikan.”
”Apalah hikmah agaknya ya… bila Tuhan perintahkan begitu?”
”Tentu banyak. Antaranya, kebaikan akan menyebabkan orang jahat menjadi insaf dan sedar.”
”Macam mana tu?”
”Kembali kepada kisah-kisah tadi. Bukankah perempuan Yahudi yang jahat itu akhirnya tunduk dengan kebaikan Rasulullah s.a.w. dan akhirnya mengucap dua kalimah syahadah? Itu bukti, bagaimana orang jahat boleh jadi baik apabila dihadapi dengan kebaikan.”
”Jadi, menurut awak, tidak mustahil ayah juga akan berubah jika kami berikan kasih sayang kepadanya.”
”Dia bukan akan berubah. Sebenarnya dia dah berubah. Sebab itu dia datang kepada awak. Dan sebaik sahaja awak berbuat demikian, awak pun akan berubah.”
”Berubah macam mana?”
”Hati awak akan menjadi tenang dan lapang. Kemarahan, dendam dan kekecewaan selama ini akan mula terpadam. Memaafkan, akan melegakan bukan sahaja pada ayah awak yang menerimanya malah awak yang memberinya juga. Percayalah. Itulah yang akan memberikan erti kemanisan iman.”
”Tak sangka… ada di antara jalan mendekatkan diri kepada Allah kekadang ada pada orang yang derhakakan-Nya. Hakikatnya kejahatan juga boleh dijadikan kebaikan bila…”
”Kejahatan dibalas dengan kebaikan. Itulah maksud sabda Rasululah s.a.w., buatlah baik kepada orang yang berbuat jahat kepada kamu! Pergilah bertemu ayah awak. Berikan kebaikan dengan tulus dan ikhlas. Berikan dia peluang membetulkan kesalahan lampaunya!”

http://genta-rasa.com/