Friday, December 26, 2014

dalam sujud cintaku

Kau berikanku segala-galanya
dan Kau mengujiku dengan cinta dunia
yang sungguh indah dan
Kau hiaskannya dengan intan permata
dengan jua wanita
dan kedudukan yang memalingkanku
daripada-Mu

Dalam menikmati kurniaan-Mu
tak terucap lafaz terima kasihku
namun untuk jadi yang terbaik
juga masih belum kumampu

Dalam sujud cintaku
fanaku diulit rindu
getirnya cemas di kalbu
takut hidup tanpa redha-Mu

Hanya kerna-Mu Tuhanku
aku hidup dan ku akan
kembali pada-Mu
hanya pada-Mu dalam
sujud cintaku.

Sunday, November 9, 2014

random post

Adakah yang mampu menyayangi kita melebihi Allah?
Tiada :)

Adakah yang mampu melindungi kita melebihi Allah?
Tiada :)

Adakah yang mampu bersama di samping kita setiap masa melebihi Allah?
Tiada :)

Adakah yang sanggup memaafkan semua kesalahan kita melebihi Allah?
Tiada :)

Adakah yang sanggup menerima segala kekurangan dan aib kita melebihi Allah?
Tiada :)

Adakah yang akan sentiasa mengambil tahu mengenai kita melebihi Allah?
Tiada :)

Adakah yang lebih memahami isi hati kita,resah kita,sedih kita,kecewa kita,sakit kita,marah kita melebihi Allah?
Tiada :)

Adakah yang lebih sabar dengan perangai kita melebihi Allah?
Tiada :)

Tiada,tiada,tiada..tiada yang dapat menandingi Allah kerana itu tempat Allah itu tidak boleh digantikan dengan sesuatu yang lain sebab tiada yang mampu menandingi Nya :)

Ya Allah,tiada yang mampu menandingi Mu di muka bumi ini mahupun luar dari bumi ini,namun aku berharap dan berdoa agar suatu ketika nanti ketika Engkau ingin menyerahkan aku kepada seseorang untuk dijaga,aku berharap insan tersebut akan membuatku merasa selamat sebagaimana aku merasa nyaman di dalam perlindungan Mu.sebagaimana aku merasa begitu yakin dengan kasih Mu,begitu jugalah dia akan membuatku yakin dengan kasihnya.Ya Allah,Engkau lebih mengetahui perjalanan hidup hamba Mu ini.kurniakan aku seorang pelindung bukan seorang penghibur semata-mata kerana aku lebih nyaman begitu.setelah begitu ramai yang aku lindungi,izinkan aku mendapat pelindung diriku sendiri selepas Mu Ya Allah Yang Maha Berkuasa.jika tidak,damaikanlah hatiku di dalam rahmat kasih sayang dan perlindungan Mu sehingga akhir hayatku..aku rela.. :)

cinta

apabila kamu mencintai seseorang,kamu pasti ingin melakukan semua perkara yang disukai oleh orang yang kamu cintai.

dan setiap kali kamu melakukannya,kamu akan rasa sangat bahagia dan seronok untuk melakukannya dengan penuh keikhlasan kerana kamu tahu orang yang kamu cintai itu pasti akan suka apabila tahu kamu melakukan perkara yang dia sukai dan akan makin bertambah lah rasa cintanya kepada kamu. :)

begitulah hakikatnya jika kamu mencintai Allah.kamu tahu Allah mencintai kebaikan maka kamu akan berusaha untuk sentiasa melakukan kebaikan dengan penuh usaha dan keikhlasan.

apabila telah selesai membuat setiap kebaikan,kamu akan merasa sangat bahagia dan seronok kerana kamu tahu Dia menyukainya dan Dia akan semakin mencintaimu.dan Dia adalah Allah.

indah,memang cukup indah perasaan cinta ini sebenarnya dan tiada yang lebih indah melainkan cinta kan Allah dan cinta kerana Allah

i love you Allah
aku mencintai Mu Allah
saranghae Allah
wo ai ni Allah
^_^

Sunday, November 2, 2014

pelembut hati

عد إلى الله بقلب خاشع
Kembalilah kepada Allah dengan hati yang khusyu’.
وادعه ليلا بطرف دامع
Dan berdoalah kepadaNya dengan mata yang menangis,
يتولاّك بعفو واسع
nescaya Dia akan menyambutmu dengan kemaafan yang luas.
ويبدّل كلّ تلك السيّئات
Dan Dia akan menggantikan semua keburukkanmu itu,
حسنات أجرها لن ينفدا
dengan kebaikan yang dilimpahkanNya kepadamu tanpa habis-habis.
كلّ هذا العفو للعبد المنيب
Segala kemaafan itu diberikan bagi hamba yang kembali (kepadaNya).
سابغا من خالق الكون الرّحيب
Sebagai kurnia yang melimpah dari Pencipta alam semesta
للّذي تاب إليه من قريب
bagi orang yang segera bertaubat kepadanya
 ~*~
[Rujukan: Kitab  الرّقائق(Pelembut Hati)]

Saturday, October 11, 2014

random post

Nur ada satu habit sejak dari dahulu, bilamana nur rasa tersangat sedih,lemah,kecewa, dan sewaktu dengannya dan ketika itu solat dan pengajian Al Quran pun tidak mampu diberi fokus yang sewajarnya, nur akan lakukan perkara ini.(ini untuk tahap yang kritikal.kalau biasa-biasa, biasanya nur hanya akan melakukan solat sunat,tahajud dan perbanyakkan mengaji al quran)

Selepas selesai solat dan berdoa, nur akan rebah di sejadah. Nur yang berbadan panjang ni akan berusaha mengecilkan badan supaya muat-muat di atas sejadah tu. Masa tu nur akan luahkan dan mengadu semua benda yang nur rasa pada Allah walaupun mulut tidak dibuka. Ini kerana nur merasakan sejadah itu sangat menyenangkan dan nur rasa seperti sedang didakap oleh pelukan seorang ibu yang sangat menyayangi anaknya dan nur tahu itulah dakapan kasih sayang Nya yang sangat menyayangi nur.

Sesi luahan itu berterusan bersama air mata sehinggalah nur tertidur dalam dakapan kasih sayang Nya. Dan apabila nur tersedar dari tidur yang sekejap itu, nur akan rasa seakan tenaga dan semangat nur telah dipulihkan dan dirawat. Allahu Allah. Engkaulah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Engkau Yang Maha Mengetahui akan segala sesuatu yang berlaku kepada hamba Mu. Dakaplah aku sentiasa di dalam rahmat kasih sayang Mu. Allahumma aaminn.

Ramai yang bertanya pada nur akan tips untuk menjadi kuat dalam menghadapi dugaan dan ujian. InsyaAllah inilah cara yang nur amalkan selama ini. Moga bermanfaat. J

Nur dan kamu semua hanyalah hamba. Sebagai seorang hamba sudah selayaknya kita diuji. Ada masa kita gembira ada masa pula kita bersedih. Itulah kehidupan. Tidak akan pernah ada rehat melainkan kerehatan yang sebenar selepas kita mati dan menemui Pencipta kita.

Bertabahlah duhai sahabat dan hati, kerana sesungguhnya ujian itu tanda cinta Allah kepada kita. Cinta menuntut kesabaran dan keyakinan. Cintanya kita kepada Allah menuntut pengorbanan dan pengertian yang lebih hebat dan kuat kerana yang kita cintai itu juga hebat. Bersabarlah kerana disebalik kesedihan itu tersimpan sejuta hikmah yang tidak kita ketahui dan tiadalah sesuatu itu berlaku melainkan Allah sedang memelihara kita dari sejuta keburukan yang tidak kita ketahui.


Senjata kita adalah doa. Doa,doa,doa dan teruskan berdoa. Sesungguhnya Dia Maha Mendengar lagi Maha Melihat. Kejujuran dan keilhlasan hati kita dalam memanjatkan doa kepada Nya pasti tidak akan disia-siakan. Sabarlah kerana Allah lebih tahu bila masa yang tepat dan sesuai untuk doa kita dimakbulkan. Teruskan berdoa dan dekatkan diri kepada Nya. insyaAllah. Wallahualam.

Orang-orang yang Terpedaya oleh Dirinya


Petikan teks daripada MINHAJUL ABIDIN WASIAT IMAM GHAZALI edisi Bahasa Melayu

Orang-orang yang terpedaya oleh dirinya terbahagi kepada empat golongan. Setiap golongan mempunyai beberapa bahagian lain. Imam Al Ghazali dalam kitab Ihya’ nya telah membahaskan perkara ini dengan panjang lebar, tetapi di sini saya akan mengemukan untuk satu golongan sahaja dan secara ringkas sahaja.

Golongan Keempat:

Golongan hartawan yang antara lainnya ialah orang yang suka bersedekah terhadap fakir miskin, tetapi menginginkan kesaksian orang ramai. Fakir miskin yang disenangi ialah yang mahu menceritakan tentang kebaikan dirinya serta memuji-mujinya. Mereka tidak mahu bersedekah dalam diamsebaliknya mahu melakukannya di hadapan orang ramai dengan tujuan memberi tauladan dan untuk mengetuk pintu hati orang lain agar melakukan kebaikan kerana pada pendapat mereka apa yang penting ialah niat.

Terdapat juga golongan yang gemar menggunakan harta kekayaannya untuk menunaikan haji, sedangkan ramai jiran tetangganya yang kelaparan. Berkaitan dengan perkara ini, Ibnu Mas’ud berkata “Kelak pada akhir zaman, ramai orang melakukan ibadah haji dengan mudah, tetapi mereka tidak akan mendapat pahala kerana dia tidak mempedulikan jiran tetangganya yang dalam kesulitan, bahkan bertanya khabar pun tidak.” Ini kerana hukum membantu jiran terdekat adalah wajib dan menunaikan haji untuk kali kedua adalah sunat.

Selain itu, terdapat pula golongan yang banyak wang tetapi terlalu menyayangi kekayaannya sehingga kedekut untuk membelanjakannya. Dalam beribadat, mereka memilih ibadat yang dapat dikerjakan oleh anggota badan kerana mereka enggan mngeluarkan wang.

Mereka banyak mengerjakan puasa sunat dan sembahyang sunat pada malam hari dan banyak kali khatam Al-Quran. Tetapi mereka tidak mahu mengeluarkan wang atau dngan kata lain sangat kedekut membelanjakan harta mereka untuk jihad, pembinaan masjid dan madrasah serta derma anak yatim. Mereka ini termasuk ghurur kerana meninggalkan amalan yang lebih penting dan lebih perlu diutamakan.

Sebahagian lagi ghurur adalah dari golongan awam, hartawan dan fakir. Mereka beranggapan bahawa menghadiri majlis ilmu telah memenuhi kewajipan. Mereka menjadikan ia sebagai satu kebiasaan dan beranggapan bahawa mendengar tanpa beramal juga sudah melyakkan mereka untuk mendapat pahala dari Allah SWT.


Wednesday, September 3, 2014

Syeikh Ammar Bugis: Penakluk Kemustahilan

Syeikh Ammar yang kelahiran Amerika Serikat sejak lahir sudah dalam keadaan cacat. Tidak ada anggota tubuh yang bisa digerakkan kecuali mulut dan mata. Dokter Amerika sendiri ketika kelahiran beliau bahkan menyampaikan bahwa paling sang bayi (beliau) bisa hidup hingga usia 8 tahun saja. Namun atas Qudratullah jua lah, hingga tua seperti sekarang beliau masih hidup bahkan lebih unggul hidupnya dari kita yang tidak cacat secara fisik.



Cacat tidak menghalangi beliau untuk menuntut ilmu dan bersekolah hingga kuliah dan mencapai predikat Professor. Sejak usia 11 tahun sudah mulai menghafal Quran dan ketika menginjak 13 tahun sudah hafal Quran 30 Juz. Selain itu, ketika Universitas mampu meraih nilai tertinggi (cumlaude) pada jurusan penyiaran dan komunikasi. Beliau juga sebagai dosen di universitas yang ada di AS dan Dubai. Yang menarik juga adalah bahwa beliau telah mempunyai anak yang sekarang sudah 14 tahun usianya. Subhanallah! Sungguh mulia wanita yang mau dan ridha bersuamikan beliau.

Sungguh keadaan Syaikh Ammar yang cacat dapat menjadi pelajaran bagi kita yang sempurna secara fisik. Beliau yang cacat saja mampu berprestasi, lalu bagaimana dengan kita? Sehingga menurut beliau bahwa cacat yang sesungguhnya adalah orang yang cacat berpikir, cacat kemauan, cacat perjuangan dan sejenisnya. Dan beliau pun menyampaikan bahwa Allah subhanahu wa ta'ala akan menanya kalian (jamaah yang hadir), yang cacat saja mampu menghafal, sedang kalian yang bisa bergerak?

Bagi bangsa Indonesia, ihwal Syaikh Ammar ini pun dapat menjadi pelajaran berharga. Biasanya di negeri kita orang cacat sering ditemui sebagai pengemis. Ini bisa ditemui di kota besar semisal Jakarta atau Banjarmasin sekalipun. Orang buta di negeri kita sering diarahkan kepada pengamen atau menjadi penyanyi, bisa jadi artis hanya beberapa. Jarang sekali yang diarahkan pada prestasi, terlebih pada keunggulan agama, semisal menjadi ulama ataupun menjadi hafizh Al-Quran.

Diantara pesan yang disampaikan Syaikh Ammar untuk jamaah adalah agar menunaikan rukun Islam yang lima: Bersaksi tiada tuhan selain Allah subhanahu wa ta'ala dan Muhammad rasul-Nya, Sholat 5 waktu, puasa dan zakat serta naik haji ke baitullah bagi yang mampu.

Banyak musuh Allah subhanahu wa ta'ala yang menghina Rasulullah (baru-baru ini), maka pesan beliau bela lah Rasulullah dengan cara melaksanakan Sunnah Rasulullah dalam kehidupan rumah tangga, masyarakat, sekolah, kantor, pabrik dan sebagainya. Bukan dengan jalan teriak-teriak (demonstrasi) dan kekerasan. Juga gunakan lah pula teknologi dalam membela Rasulullah, melalui internet, twiter, facebook dan sejenisnya. Ceritakan keagungan pribadi Rasulullah melalui kisah-kisah dan sebagainya.

Pada kaum wanita, beliau berpesan agar senantiasa menggunakan hijab yang sesuai syariat. Karena wanita ibarat mutiara yang nilainya tinggi. Jika ia mudah dilihat dan dipegang semua orang di jalan-jalan, niscaya murahlah nilainya. Pada jamaah laki-laki beliau berpesan agar berbuat baik pada para istri, jangan pernah mencaci, memukul atau menghinakan istri. Satu yang juga beliau tekankan adalah jangan sampai jamaah pergi ke tukang sihir atau dukun. Juga agar senantiasa beryukur atas nikmat Allah subhanahu wa ta'ala yang agung (kesehatan).


Syaikh Ammar Bugis Sampaikan Ceramah di LIPIA

Bagi seorang muslim, dunia adalah tempat ujian dan ladang pahala. Cobaan  yang diberikan oleh Allah  kepada para hamba-Nya bermacam-macam bentuknya, salah satunya dengan ketidak sempurnaan fisik.
Sebagai seorang Muslim, cobaan tersebut hendaknya disikapi dengan hati yang sabar dan ikhlas. Sebab di balik kekurangan, Allah pasti memberikan kelebihan yang tidak dimiliki orang lain.

Adalah Syaikh Ammar Bugis, pria lumpuh berdarah Makassar yang lahir di Amerika Serikat, 22 Oktober 1986. Nama Bugis diambil dari nama kakek buyutnya yang berasal dari Sulawesi, Syeikh Abdul Muthalib Bugis. Beliau hijrah dari Sulawesi ke Mekkah dan mengajar Tafsir di Masjidil Haram.

Syaikh Ammar lumpuh total sejak  usia 2 bulan, hanya mata dan mulutnya yang masih berfungsi, walau nada bicaranya agak tidak jelas. Itu semua tak mengurangi semangatnya untuk hidup dan berarti.

Luar biasa, ditengah keadaan yang serba mustahil, Ammar sudah hafal 30 juz Qur'an sejak usia 11 tahun dalam waktu 2 tahun saja. Tentunya ini adalah kelebihan yang sangat jarang dimiliki oleh anak-anak zaman sekarang.

Mengawalai nasihatnya dihadapan para dosen dan mahasiswa LIPIA Jakarta, Syaikh Ammar mengomentari sebuah pepatah yang mengatakan bahwa akal yang selamat hanyalah terdapat pada badan yang sehat, menuurutnya hal ini kurang tepat.

“Selama ini kita mendengar pepatah bahwa akal yang selamat itu terdapat pada badan yang sehat, padahal semestinya adalah akal yang selamat hanyalah terdapat pada hati yang sehat,”kata Ammar mengawali nasihatnya.

Hal ini, kata Ammar, terdapat didalam hadits “Jika sepotong daging itu baik, maka baiklah seluruhnya. Ketahuilah bahwa ia adalah hati.

Saat beliau menceritakan kesabaran dan ketelatenan ibunya dalam mengurus dan menjaganya sehingga ia saat ini menjadi seorang hafidz Al Quran, para mahasiswa yang hadir menangis tersedu-sedu, bahkan ada beberapa dosen yang bertakbir keras sambil menangis menjerit.

Beliaupun menyayangkan banyak kaum muslimin yang memiliki fisik sempurna tapi hatinya tidak sesempurna fisiknya.“Banyak diantara kita yang memiliki fisik sempurna, tapi hatinya tidak sesuai dengan fisiknya, “katanya.

Beliaupun menyarankan kepada para Mahasiswa agar giat menghafal Al Quran dan jangan mudah putus asa. “Hafalkan Al Quran, lakukan dengan ayat-ayat yang pendek terlebih dahulu, sayapun dulu melakukannya demikian, sampai waktu itu saya bisa menghafal satu juz dalam sehari,” ujarnya.

Setelah kurang lebih satu jam, ceramah di tutup, tiba-tiba seorang dosen dan  pakar Ushul Fiqih asal mesir, DR. Azazi menemuinya dan mencium keningnya.

Ahmad Aris, seorang mahasiswa Fakultas Syari’ah yang mendengarkan ceramah beliau, menangis terharu dan merasa termotivasi oleh nasihat Syaikh Ammar.

“Alhamdulillah, ini motivasi yang sangat luar biasa, saya merasa malu terhadap beliau, kondisi saya yang sempurna fisik ini masih belum bisa apa-apa,” kata Aris saat dihubungi gema islam, Rabu malam (26/12).


sumber : berbagai sumber

Syeikh Ammar Bugis telah menjadi salah satu yang menaklukan kemustahilan orang dalam meraih prestasi dalam hidup dan kedekatan keada Alloh SWT. Cerita tentang beliau bisa dibaca dalam buku "Penakluk Kemustahilan" dan jika imgim mengetahui melalui film pendek tentangnya bisa di lihat di youtube dengan mengetik "Ammar Film" atau klik http://www.youtube.com/watch?v=4doR4lNRzxE

Liputan kisahnya di SCTV:http://www.youtube.com/watch?v=WU8GwO3zMgU

Sumberhttps://m.facebook.com/notes/al-jeffry-an-nias/syaikh-ammar-bugis-si-penakluk-kemustahilan/10151186386952315

Sunday, August 31, 2014

random post

ada luka duka yang kadang-kadang tidak terucap dengan kata-kata,
hanya kepada Nya tempat berbicara..

#la tahzan innallaha ma'ana

Thursday, August 21, 2014

Keberkatan dalam rezeki



Teringat di dalam kelas tafsir Al-Quran di PNB bersama seorang ustazah khas dijemput untu mengajar setiap hari khamis tengah hari daripada PERKIM dahulu, ustazah tersebut ada menyentuh mengenai gaji kita sentiasa dirasakan tidak cukup walaupun gaji itu semakin banyak. Hal itu berlaku kerana kurangnya keberkatan di dalam rezeki tersebut, maka dirasakan yang ianya tidak pernah cukup.

Satu soalan yang amat menarik telah diajukan oleh beliau,
"Siapa yang bila dapat sahaja gaji sejak gaji pertamanya akan menunjukkan slip gajinya pada ibunya?"

Senyap....

"Inilah kita, sebagai seorag anak apa salahnya jika kita menunjukkan slip gaji kita pada mak kita dan katakan 'mak, inilah rezeki yang saya dapat untuk bulan ini.alhamdulillah.mak nak berapa duit daripada gaji saya ni?'
"ada tak yang berani menanyakan soalan sebegitu?"

senyap..

Berkiranya kita dengan mak sendiri kan? sedangkan ibu bapa kita telahpun berhabis duit selama membesarkan kita. Tak tahu sudah berapa juta yang dihabiskan. Tapi kita?

Gaji kita tidak pernah ditunjukkan kepada mereka, bahkan disorokkan lagi. Yang tahu hanya mengatakan "maaf mak,duit gaji bulan ni dah habis.Tak dapat nak bagi kat mak/tak dapat nak bagi banyak pada mak"

Tapi, JUJUR kah kita sebenarnya??

Mungkin disebabkan itu kita memang tidak pernah mempunyai gaji yang cukup selama ini. Gara-gara kerana kita berkira dengan orang yang paling banyak memberi kepada kita. Tidakkah kita tahu yang keberkatan hidup seorang anak itu adalah datangnya dari redha dan doa ibu bapanya?

Seorang ibu itu tidak akan mahu pun hendak meminta duit kamu sebenarnya jika kamu bertanya begitu. Tetapi soalan dan keprihatinan kamu itu yang sangat diperlukan dan cukup membahagiakan hatinya. Di situlah datangnya keberkatan ke atas rezeki kamu itu.

Ayuh semak diri kita semula...

Teringat saya pada seorang sahabat saya. Di mana dia sejak diploma sentiasa membahagikan 1/3 daripada duit biasiswanya kepada ibunya. Setiap kali duit biasiswanya masuk, dia akan segera memberitahu pada ibunya dan bertanya "mak nak guna berapa duit?" supaya senang untuk dibahagikan sebelum dia ingin guna. Buku banknya sentiasa ditunjukkan kepada ibunya tanpa diminta. Jika maknya hendak guna banyak maka akan diberikan berapa yang diminta oleh maknya dan duit belanjanya sendiri akan dikurangkan. 1500 yang diterima 500-maknya,500-yuran sem hadapan, 500-kegunaan sendiri.Walaupun ada temannya yang mendapat JPA sebanyak 3000 tetapi sentiasa tidak cukup dengan duit tersebut tetapi dia tetap mempunyai wang belanja yang cukup sehingga hujung sem.

Ketika peringkat ijazah juga dia mengamalkan cara yang sama. Setiap kali biasiswanya masuk dia akan tanya mak nya terlebih dahulu berapa yang ingin digunakan barulah lebihnya digunakan untuk dirinya. Begitu juga jika ada bantuan yang dimintanya seperti bantuan pelajar daripada negerinya. Semasa hendak mengisi borang itu dia telahpun memberitahu pada maknya dan memberitahu berapa jumlah yang akan diperolehinya nanti. Tidak pernah dia menyembunyikan setiap wang yang didapatinya daripada mak nya. Alhamdulillah, mungkin itulah keberkatan rezeki yang dia perolehi daripada sikapnya itu yang bukan sahaja cukup untuk dirinya tetapi juga cukup untuk mak nya,mampu juga membantu sedikit ketika kenduri perkahwinan abangnya bahkan juga mampu memberi bantuan kewangan kepada rakan-rakannya yang memerlukan.

Bila ditanya mengenai simpanan wangnya, dia hanya tersenyum dan menyatakan dia memang tidak pernah sempat untuk menyimpan kerana duitnya banyak dikeluarkan untuk memberi. Memberi kepada keluarga dan kawan-kawan. Mungkin itu juga petua bagaimana dia sentiasa merasa cukup dengan setiap apa yang dia miliki. Wallahualam.




Wednesday, July 23, 2014

Calling for charity!-teach for the needs theater







Teach For The Needs akan mempersembahkan FESTIVAL TEATER ANAK TFTN pada 23 Ogos nanti di PJ Live Arts.

Sebuah festival teater yang memaparkan 3 jalan cerita yang berlainan dan dipersembahkan oleh anak-anak di bawah naungan TFTN.

Sebanyak 3 buah rumah anak yatim akan bertanding dengan mempertaruhkan 3 buah cerita pendek yang berkonsepkan patriotisme, aksi dan pengembaraan, serta komedi & fantasi.

Persembahan adalah daripada:

1. PERISTIWA 45 oleh Rumah Anak Yatim Al-Khairiyah Klang, Selangor
Rumah Anak Yatim Al-Khairiah akan mempersembahkan Peristiwa 45, sebuah adaptasi kisah orang Melayu di zaman penjajahan Jepun.
Dibintangi sepenuhnya oleh anak-anak yatim, persembahan ini diarahkan oleh pengarah berpengalaman, saudara Ahmad Fidza dibantu oleh Project Manager TFTN di sana, sdr Ahmad Zahiruddin

2. TRATA oleh Rumah Kasih Harmoni, Keramat
Rumah Kasih Harmoni Keramat akan mempersembahkan Trata, sebuah kisah Cinta, kisah perjalanan mencari manisnya hidup.
Dibintangi sepenuhnya oleh anak-anak yatim, pementasan ini diarahkan oleh saudara Asyraf Syahir dari Creept Production.

3. RENDANG NENEK oleh Baitul Muhabbah Tanjung Malim, Perak.
Rumah Anak Yatim Baitul Mahabbah, Tg Malim akan mempersembahkan Rendang Nenek, kisah mengenai Sudin.
Dibintangi sepenuhnya oleh anak-anak yatim, pementasan ini diarahkan oleh saudara Asyraf Syahir dari Muhammad Ilya Fikri dari Fakulti Seni Persembahan, UPSI.

Festival teater ini akan dirasmikan oleh Dato’ Saifuddin Abdullah pada jam 8.00 malam.

Tiket bermula dari RM 100, RM 200 serta RM 300. Hasil jualan tiket akan dimasukkan ke dalam Tabung Pendidikan TFTN untuk menampung perbelanjaan projek pendidikan di 18 rumah anak yatim di bawah seliaan TFTN seluruh negara untuk sesi 2015-2016.

Tajaan korporat juga diterima. Sila hubungi Rahan [nraihan.jasmani@gmail.com] atau Zamir [zfzamir@gmail.com] untuk maklumat lanjut.

*Maklumat lanjut layari - http://www.pjlivearts.my/?tribe_events=festival-teater-anak-tftn

Jumpa 23 Ogos nanti!


--
Teach for the Needs
W: http://teachfortheneeds.org/
FB: https://www.facebook.com/teachfortheneeds
T: TFTNOfficial
E: teachfortheneeds@gmail.com

Thursday, July 17, 2014

Tuhan Yang Esa

Di dalam cahaya-Mu Tuhan ku harap pertunjuk-Mu
Di dalam sinaran purnama ku mohon keampunan
Moga terlerailah segala dosa-dosaku
Mogaku jadi hamba yang bersyukur

Tuhan yang Esa udara yang ku hirup
Terasa nikmat-Mu yang menggunung
Tidak tehitung harga nilaiannya
Oh Tuhan, Kau Pengasih, Maha Penyayang

Oh Tuhan di depan ujian
Terasa diri ini memerlukan-Mu
Ku harap Kau lindungi hamba yang lemah ini
Kau Tuhan Maha Kuasa Maha Pengampun

Ku harapkan pintu taubat-Mu terbuka luas
Untuk hamba-Mu yang sering leka
Dengan rahmat-Mu dan kasih sayang-Mu
Kau ampunkanlah segala dosa-ku
Moga selamat di dunia dan akhirat

Thursday, June 5, 2014

kehidupan-in team


Kesenangan yang datang
Tak akan selamanya
Begitulah selepas susah ada kesenangan
Seperti selepas malam datangnya siang
Oleh itu waktu senang jangan lupa daratan

Gunakan kesempatan untuk kebaikan
Sebelum segalanya terlepas dari genggaman
Kelak menyesal nanti tak berkesudahan
Apa guna sesalan hanya menekan jiwa

Jangan difikir derita akan berpanjangan
Kelak akan membawa putus asa pada tuhan
Ingatlah biasanya kabus tak berpanjangan
Setelah kabus berlalu pasti cerah kembali

Ujian adalah tarbiyah dari Allah
Apakah kita kan sabar ataupun sebaliknya
Kesenangan yang datang selepas kesusahan
Semuanya adalah nikmat dari tuhan

Monday, April 21, 2014

seminar menegakkan sunnah nabi 2 mei


Program ini telah dibatalkan pada tempat dan tarikh di atas tetapi ditunda ke 4 mei dan di masjid negeri shah alam.sila rujuk poster baru di post atas. :-)

Sunday, March 30, 2014

kahwin muda



Kahwin awal ataupun kahwin muda merujuk kepada perkahwinan antara lelaki dan perempuan pada usia 18-24. Untuk memudahkan lagi, pasangan yang mendirikan rumahtangga ketika mereka masih lagi belajar. Kahwin awal ini kembali menjadi perbualan di mulut para remaja mahupun ibubapa.
Dahulunya method ini adalah perkara biasa kepada datuk atau nenek kita. Tapi zaman globalisasi ini, berapa ramai yang berani menyahut seruan ini?
Mengapa harus takut dan ditangguh-tangguh niat murni anda? Jika dipertimbangkan hal ini, kahwin awal memang banyak manfaat dan kebaikannya :

1. Sudah ada yang berkenan di hati.
Untuk pengetahuan abah dan mama, saya telah menjumpai insan yang berjaya menarik segala perhatian saya kepadanya. Senang cerita, saya telah jatuh hati dengan dia. Orangnya baik,kuat agamanya,mempunyai ciri-ciri isteri dan anak yang soleh,rajin,seorang yang bijak dan yang paling penting dia sudah bersedia untuk menjadi seorang isteri yang baik dan juga seorang ibu yang hebat! Orangnya sudah ada, kenapa perlu ditangguhkan lagi kan?

2.Ingin menjaga mata,hati dan kemaluan

Mama dan abah yang dikasihi, memang perkahwinan ini bukan satu ruang untuk memuaskan nafsu semata. Namun kita perlu terima hakikat penciptaan manusia itu sendiri,kita diciptakan bersama dengan nafsu. Setinggi mana iman saya pada waktu itu, saya tetap tidak mampu untuk melarikan diri dari zina mata,zina hati dan minta jauh pada zina kemaluan. Kiri kanan depan belakang saya sentiasa berhadapan dengan wanita. Tidakkah lebih baik jika pernikahan ini dipercepatkan agar mata,hati dan kemaluan saya lebih terjaga dari fitnah-fitnah ini?

3.Mencari ketenangan

Apa perasaan mama dan abah bila mula-mula kahwin dulu? Mesti mama dan abah rasa sangat-sangat tenang kan? Bila dah ada orang tersayang kat sisi,jiwa sangat-sangat tenang. Ni bukan saya reka cerita. Ni dalam quran pun ada sebut.

“Diantara tanda-tanda kekuasaan Allah ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikan-Nya di antara kamu rasa kasih dan sayang.” (Surah Ar-Rum; Ayat: 21)
Ketenangan ini yang saya perlukan. Ketenangan dalam jiwa,ketenangan bila ingin beribadah dan juga ketengan dalam menuntut ilmu. Susah tau nak fokus dalam pelajaran bila jiwa meronta-ronta.
4.Teman dalam pelajaran

Abah dan mama risau pelajaran saya akan terganggu bila saya kahwin awal ye? Siapa cakap terganggu? Saya akan lebih bersemangat. Kahwin ini bukan matlamat hidup saya. Kahwin ini untuk melancarkan lagi perjalan saya menuju matlamat hidup saya yang utama. Isteri saya nanti boleh bersama saya,memberi sokongan. Kami boleh berlawan-lawan dalam mendapat keputusan yang lebih baik. Bukankah ini satu persaingan yang sihat? Dengan pasangan yang halal pulak tu kan?:)

5.Teman dalam kehidupan

Ini mungkin perasaan peribadi dari diri saya sendiri. Setiap manusia inginkan pasangan,ini fitrah. Mungkin naluri ini kelihatan terlalu awal menggelegak dalam diri saya ini namun kita tidak boleh bunuhnya begitu sahaja. Saya merupakan anak bongsu. Adik beradik saya semua sudah berkahwin. Secara jujurnya,sekarang saya selalu rasa sangat sunyi. Bila datang masa saya jatuh sakit, Ya Allahh..terasa sangat memerlukan seseorang berada disisi. Mama,dulu mama boleh menjadi peneman setia saya. Namun sekrang saya sudah berada sangat jauh dari mama. Saya perlukan seorang teman. Teman yang mampu mengambil tugas seorang ibu.

6.Teman dalam perjuangan

Kehidupan ini merupakan satu perjalanan menuju satu destinasi yang abadi. Ujian dan cubaan itu satu perencah dalam kehidupan ini. Saya boleh dan mampu menempuh semua ini seorang diri. Namun ada kalanya saat saya jatuh tersungkur,sedikit payah untuk saya bangun semula. Alanglah indahnya ada seorang insan yang menjadi teman setia dalam perjalanan ini. Lebih kuat dan teguh saya dalam perjalanan ini. Lebih laju dan berkualiti setiap masa kami. Saya dalam kesedihan,dia boleh menjadi pengubat duka. Saya sedikit terlari dari landasan,dia boleh kejutkan saya dan sama-sama mendirikan solat tahjud di malam hari. Kami tidak mahu menjadi manusia biasa,kami ingin menjadi pejuang agama,bangsa dan negara!

7.Hilang fokus

Mama dan abah yang amat saya cintai,masih kalian bersama saya?Mari kita teruskan. Saya ada cita-cita yang sangat besar. Saya bukan seorang budak univeriti yang tidak beragenda. Habis belajar,kahwin,dapat anak,sambung belajar sampai phd,pergi kuliah-kuliah agama,beli harta banyak-banyak sebagai aset dan seterusnya sehingga ajal menjemput. Saya bukan berfikiran tipikal rakyat sebegitu. Saya ingin membina ummah. Dan perjalanan ini sangat payah dan panjang. Namun buat ketika ini,hampir 50 peratus fokus saya telah hilang. Kerana gangguan perasaan dan faktor lain. Saya amat risau saya gagal sampai ke desitnasi. Saya memerlukan fokus itu kembali!

8.Remaja lebih produktif

Produktif ini bukan sahaja merujuk kepada zuriat hasil dari perkahwinan ini. Saya ingin buang jauh-jauh slogan sebegini “Rileks laaa..Muda lagi untuk kahwin. Enjoy dulu. Nanti menyesal baru tau.”. Slogan ini tidak ada dalam kamus hidup saya. Enjoy dulu? Saya takut tempoh enjoy ini saya sia-siakan dengan perkara yang langsung tidak memberi faedah kepada diri saya dan juga ummah keseluruhan. Tidak merasa rugi ke? Lagi saya takut jika dalam tempoh ini saya terus terjatuh kedalam arus maksiat. Nauzubillah! Bila saya berkahwin pasa usia yang muda, ruang untuk melakukan perkara-perkara “enjoy” sedikit sebanyak sudah tertutup. Saya selamat. Saya boleh fokus untuk terus berjuang dan berjalan berlari menuju matlamat yang hakiki itu.Saya takut saya mati dalam tempoh “enjoy” itu. Apa saya dapat? T_T

9.Menjadi lebih bertanggungjwab

Semoga dengan perkahwinan pada usia muda ini menjadikan saya seorang yang lebih bertanggungjwab dan matang. Sekarang ini pun saya sedang berusaha menjadi seorang yang bertanggungjawab. Mama dan abah taknak ke seorang anak yang matang dan bertanggungjwab? Atau nak seorang remaja biasa yang pada umur sekitar saya ini yang masih keluar lepak malam tanpa arah tuju dan agenda? Lepak di kedai mamak sehingga lewat malam semata-mata untuk menonton perlawanan bola sepak. Mesti tidak berkenan dengan jenis sebegini kan? Dengan sifat tanggungjawab ini, tidak sanggup saya bermudah-mudah dalam pelajaran saya. Ini masa depan saya. Insyaallah,tanggungjawab ini juga mampu menjadi pembakar obor semangat saya untuk berjaya dalam pelajaran dengan cemerlang.
10.Menjadi anak yang soleh

Saya ingin berkahwin awal ini pun bukan satu perkara seronok-seronok,hanya untuk memuaskan nafsu sahaja. Tapi ini juga salah satu kerangka dalam berubudiyyah kepada Allah. Salah satu jalan untuk saya lebih dekat dan taqarrub dengan Dia. Semoga segala cabaran yang mendatang ini menjadikan saya lebih dekat dengan Allah. Lebih beriman dan menjadi hamba yang taat. Bila Allah cakap saya perlu menjadi anak yang soleh dan taat kepada kedua ibu bapa, saya sebagai hamba Allah yang taat akan menyerahkan seluruh hidup untuk menjadi anak yang soleh. Mama dan abah mesti gembirakan bila dapat anak sebegini? Doakan saya menjadi anak yang soleh.

11 Fikiran lebih matang
Berkahwin dapat merubah hidup seseorang yang dahulunya terumbang-ambing kepada lebih berwawasan. Tiada lagi masa untuk melepak bersama rakan, membaca komik atau ber-facebook, dan digantikan dengan perkara yang lebih berfaedah dan matang.

12 Membaiki diri

Ramai mengakui, turning point paling penting dalam kehidupan mereka adalah perkahwinan kerana mulai detik itulah mereka berubah menjadi insan yang lebih baik. Sikap panas baran dan pemalas semasa zaman bujang dapat dikikis sedikit demi sedikit. Si isteri pula sudah rajin untuk ke dapur dan mengemas rumah. Solat juga didirikan secara berjemaah andai ada kelapangan masa.

13 Plan jangka panjang

Jika berkahwin muda, sudah tentu memperoleh cahaya mata awal. Belum sampai waktu persaraan pun tanggungjawab untuk anak-anak sudah selesai kerana mereka semua sudah besar panjang. Dengan tubuh yang masih cergas, ekonomi yang kukuh, dan anak-anak pun sudah dewasa, suami isteri bolehlah menghabiskan masa-masa yang selebihnya berdua ataupun pergi honeymoon tanpa gangguan

14 Seks yang lebih berkualiti

Pastinya tenaga di usia muda lebih kuat berbanding lewat umur. Tahukah anda, menurut kajian perubatan, antara faktor utama kemandulan adalah berkahwin lambat? Kaum hawa juga perlu waspada di mana jika anda berkahwin di usia lingkungan 35 tahun, anda mungkin dinasihatkan untuk tidak mengandung kerana bimbang berlaku komplikasi.

15 Rezeki bertambah

Antara alasan mereka yang mahu melambat-lambatkan perkahwinan ialah kerana kekurangan kewangan. Makan minum, pakaian, ansuran kereta dan rumah, lampin anak, kirim duit kepada mentua dan macam-macam lagi yang selalu memukul kotak fikiran. Tapi percayalah, Tuhan tidak akan membebankan hambanya melebihi apa yang bisa ditanggung oleh mereka. Berkahwin adalah tuntutan agama, dengan sendirinya rezeki itu akan datang kepada anda walaupun pada mulanya sedikit, tapi kelak anda akan dapat mengatasi kesulitan itu selagi anda percaya dan bepegang kepada rahmat-Nya.


https://www.facebook.com/photo.php?fbid=724212410934388&set=a.209060465782921.56495.208924829129818&type=1&theater

Monday, January 27, 2014

jangan beribadah seperti ibadah orang sakit!

Nikmat sihat.Berapa ramaikah yang benar-benar menghargai dan bersyukur dengan nikmat kesihatan yang ada?Berapa ramaikah yang benar-benar memanfaatkan nikmat kesihatan untuk mendapatkan keredhaan Allah?

Aku baru sahaja pulih dari demam panas,batuk dan selsema yang agak teruk selama seminggu.Ketika aku sakit, aku dapat rasakan betapa rugi dan sia-sianya nikmat kesihatan yang telah Allah berikan kepadaku selama ini.

kenapa??

Kerana ketika sakit, amatlah susah bagiku untuk benar-benar fokus dan membuat ibadah tambahan selain yang wajib.Kekuatan yang selama ini aku tidak peduli benar-benar jatuh merosot.dengan tiba-tiba badan yang sihat dan segar selama ini terkulai layu,lemah tidak berdaya.Ku cuba gagahkan diri untuk melawan tetapi akhirnya aku sedar akan kelemahan diri ini.Ketika ini aku benar-benar merasai lemahnya diriku ini sebagai seorang hamba.Dengan bantuan ubat dan berjumpa doktor sekalipun tidak akan mampu melawan kekuasan Allah yang Maha Kuasa.

Ketika itu aku merasakan betapa aku telah mensia-siakan waktu sihatku kerana tidak cuba melakukan  lebih banyak ibadah dan memberi tumpuan sepenuhnya ketika beribadah.Ketika aku sedang sakit,aku cuba untuk memberi tumpuan ketika beribadat tetapi tidak mampu kerana badanku sangat-sangat lemah.Aku merasakan seperti orang yang sekadar mahu melepaskan tanggungjawab sahaja ketika bersolat.Alangkah sedihnya yang ku rasakan ketika itu.Sedih bukan kerana aku tidak khusyuk tetapi sedih dengan kejahilan dan kezaliman diriku sendiri.

Baru kini aku benar-benar tersedar betapa aku telah lama menzalimi diriku sendiri.Aku membandingkan ibadahku ketika aku sedang sakit dan sihat.Apa yang beza?itu yang amat-amat menyedihkan diriku.kerana..amatlah sedikit perbezaannya!Aku tidak mampu untuk mendapatkan khusyuk dalam solat.Dan nikmat kesihatan yang aku ada tidak aku gunakan untuk membuat ibadah tambahan dengan lebih banyak setaraf dengan nikmat sihat yang aku punyai.Aku masih lalai dan seronok mengejar keseronokan dunia.Allahu rabbi. :'(

Aku merasa amat bersyukur dengan ujian sakit yang telah Allah timpakan kepadaku selama seminggu tersebut.Ia umpama satu tamaparan kesedaran kepada diriku untuk mempertingkakan lagi ibadah ku dan juga pemahaman ku kepada erti sebuah perjuangan dalam Islam.Selama manakah lagi kesempatan waktu yang Allah akan beri kepadaku untuk membuat ibadah?Tiada siapa yang tahu.maka aku berharap biarlah ibdahku ketika sihat adalah lebih baik berbanding waktu sakitku!bahkan berganda-ganda lebih baik!itu baru layak dikatakan sebagai ibadah orang sihat.

seringkali kita diberitahu tentang kepentingan golongan pemuda kepada agama Islam.kenapa kekuatan umat Islam sering dikaitkan dengan golongan pemudanya?kerana nikmat kesihatan dan kekuatan pemuda itu.dengan kesihatan yang baik dan masih mempunyai tenaga yang kuat,kita mampu untuk melakukan banyak ibadah dan perkara yang mampu memartabatkan Islam lebih tinggi dan cemerlang.

merujuk kembali dari sebuah artikel yang telah dibaca tadi.seorang ayah telah bertanyakan kepada anaknya,
"manakah yang lebih penting.mencari ilmu yang lebih luas atau makan dan minum?"
lalu anaknya menjawab,
"semuanya bergantung kepada niat.jika makan dan minum itu dicari dengan niat untuk mempunyai kesihatan yang baik bagi mencari ilmu dan melaksanakan tugas khalifah di muka bumi ini, bersumberkan pula dari sumber yang halal maka makan dan minum itu juga merupakan suatu ibadah dan perlu diutamakan."

# jagalah kesihatan kita dengan niat untuk beribadat kepada Allah.
# yang sihat janganlah beribadah seperti orang sakit
# yang sakit bukanlah bermakna anda terlepas daripada melakukan ibadah
# hargailah nikmat kesihatan sementara masih ada

Tuesday, January 14, 2014

salam maulidur rasul


(Ya Rasulallah...)

Kau masih tersenyum mengubat lara

Selindung derita yang kau rasa

Senyuman yang mententeramkan

Setiap insan yang kebimbangan

Hakikatnya, tak tertanggung lagi derita

Di pangkuan isterimu Humaira?

Menunggu saat ketikanya

Diangkat rohmu bertemu Yang Esa

Tangan dicelup di bejana air

Kau sapu di muka mengurangkan pedih

Beralun zikir menutur kasih

Pada umat dan akhirat

Dan tibalah waktu ajal bertamu

Penuh ketenangan jiwamu berlalu

Linangan air mata syahdu

Iringi pemergianmu

Oh sukarnya untuk umat menerima

Bahkan payah untuk Umar mempercaya

Tetapi iman merelakan jua

Bahawa manusia ?kan mati akhirnya

Tak terlafaz kata mengungkap hiba

Gerhanalah seluruh semesta

Walaupun kau telah tiada

Bersemarak cintamu selamanya

Ya Rasulallah

Kau tinggalkan kami warisan yang abadi

Dan bersaksilah sesungguhnya

Kami merinduimu


# Ya Rasulallah,kami merindui mu.aku merindui mu. :'(
allahumma solli ala muhammad

Monday, January 13, 2014

random post














indah sungguh ciptaan Allah jika kita melihatnya dengan penuh rasa bersyukur dan penuh rasa kehambaan.betapa hebatnya kebesaran Allah.allah,allah,allah,betapa aku ini hamba Mu yang sering terlupa mengucapkan betapa bersyukurnya aku sebagai hamba Mu.betapa bersyukurnya aku dengan nikmat kurniaan Mu.masih aku ingat lagi kata-kata dari seorang ustaz yang menyatakan bahawa,jiwa kita akan rasa tenang dan dekat dengan Allah apabila memandang laut,gunung,langit kerana apa?kerana ia adalah penciptaan langsung dari Allah.bukti kekuasaan Allah tanpa campur tangan dari sesiapa.benar.memang benar. =)

dulu pernah aku terfikir bahawa suatu hari nanti aku akan menjadi seorang photographer bebas.travel seluruh dunia untuk mengambil gambar nature.terasa sangat bahagia dan tenang sangat bila berada dekat dengan alam semulajadi.

tapi perancangan kita hanyalah perancangan seorang hamba.perancangan Allah itu yang lebih berkuasa dan terbaik.bila cita-cita tidak direstui keluarga,maka bertukarlah cita-cita.ingin berbakti menjadi doktor.tetapi cita-cita terkandas lagi ketika sekolah menengah.hati ini terlalu mudah terasa.terasa dengan kesakitan yang dialami orang lain.lalu nekad untuk menguburkan cita-cita yang sudah digenggam kemas selama 5tahun.

ku alihkan kepada geologist kerana hati ini masih cinta akan alam.namun ditentang oleh guru kerana dikatakan tidak sesuai dengan diriku sebagai wanita.lalu ku kuburkan sekali lagi cita-citaku dan aku pasrah.redha dengan apa jua jalan yang bakal ditetapkan buat ku daripada yang Maha Esa.

takdir telah membawaku ke jalan yang sedang aku lalui sekarang.sebagai seorang akauntan.insyaAllah.dalam masa setahun sahaja lagi aku akan menamatkan pengajianku di peringkat ijazah.bila dikenangkan kembali sudah jauh tersasar dari apa yang sebenarnya aku minat dan hajati tetapi hati ini yakin.yakin pasti ada kebaikan dan hikmah disebalik semua ini. :')

namun,cinta ku kepada alam,tumbuh-tumbuhan dan haiwan memang sudah diibaratkan seperti nafas yang ku hela sehari-hari.mungkin kerana hati ini sangat mencintai ketenangan dan kedamaian.sehinggakan ketika temuduga pengawas semasa sekolah dahulu aku telah menjawab soalan daripada guru yang bertanyakan "apakah yang kamu impikan?",jawapan yang ku berikan ketika itu hanyalah "kedamaian".

insyaAllah,akan ku teruskan cita-citaku untuk mengembara mengelilingi dunia melihat kebesaran Allah yang sangat banyak dan luas itu suatu hari nanti.bersama seseorang yang turut sama berkongsi rasa cinta ini dan juga yang berkongsi kecintaan kepada "Nya".aaminn ya rabbal 'alamin. =)




Thursday, January 9, 2014

Aktiviti Ziarah Ke Kampung Orang Asli Batu 14, Gambang.setiap ahad malam



Aktiviti Ziarah Ke Kampung Orang Asli Batu 14, Gambang.

Program mingguan ini diadakan setiap hari Ahad, dari jam 7.00pm sehingga 9.30pm bertujuan untuk memberi dan menyampaikan ilmu mengenai Islam kepada masyarakat tersebut. Kampung ini merupakan kampung angkat Hidayah Centre yang diamanahkan oleh MUIP.

Objektif program ini dilaksanakan adalah untuk bermuayasyah disamping menyampaikan ilmu-ilmuberkaitan. Sasarannya bukan hanya orang dewasa, malah kanak-kanak turut disantuni. Kehadiran kanak-kanak dan remaja adalah menjadi kebiasaan pada setiap kali lawatan kami.

Antara bahan yang pernah disampaikan ialah mengenai Sirah/Sejarah Nabi dan Rasul, Tauhid/Aqidah, Feqah, Hadith, Quran, dan sebagainya.

Jamuan makanan ringkas juga diadakan sekali-sekali bagi mengeratkan lagi hubungan antara wakil HC bersama penduduk setempat.

Untuk pengetahuan umum, masyarakat disini sangat dahagakan ilmu dan mereka sangat menanti-nanti dan sangat menghargai kedatangan murabbi2 yang sudi berkongsi ilmu terutamanya Islam dengan mereka. Hal ini kerana ada juga yang telah memeluk Islam, tetapi dia tidak mengetahui langsung mengenai kewajipan sebagai Muslim dan apa yang perlu diketahui mengenai Islam.

Oleh itu, kami sebagai wakil HC, mengalu-alukan sukarelawan atau sesiapa yang berminat dan ingin turut serta mendapat pahal-pahala free, jom ikuti ziarah ini. Tetapi, pastikan hubungi PIC yang tertera dahulu untuk maklum terkini..


Ini antara tugas2 yang dilakukan

1. ajar mengaji 


2. Menjadi fasi english games terhadap kanak2 muslim


3. Menjadi fasi fardu ain kepada jemaah muslim d surau


https://www.facebook.com/photo.php?fbid=566121573475695&set=a.289709151116940.69952.135503223204201&type=1

Wednesday, January 1, 2014

walimatul urus ku pada tahun 2014

"azam tahun baru 2014 ni aku nak berkahwin la.", si A.

"aku pun!", si B.

"aku juga!", si C.

"hemmmm", si D.

"kenapa D?kamu tidak mahu berkahwin?"

"eh bukanlah.pastilah mahu."

"tapi kenapa muka kamu seperti tidak ceria sahaja?"

"aku bimbang,"

"bimbangkan apa?"

"aku bimbang jika aku tidak menjadi pengantin perempuan yang cantik nanti. aku bimbang aku bukan pengantin perempuan yang berseri-seri nanti. aku bimbang wajahku tidak menyenangkan nanti. aku bimbang tubuhku tidak dalam keadaan yang sempurna nanti. aku bimbang aku bukan pengantin perempuan yang terbaik.hemmm."

"amboi D.sudah ada calon ke?kenapa tidak khabarkan kepada kami? senyap-senyap sahaja sudah membuat persediaan ye.tak perlulah bimbang akan semua itu.aku tahu di salon mana kamu boleh dapatkan rawatan muka dan tubuh badan.pasti kamu akan jadi pengantin yang tercantik nanti!"

"hemmmm.semua itu tidak akan membantu."

"eh kenapa pula?aku berani jamin tempat yang aku mahukan syor kan ini memang yang terbaik!"

"masih belum cukup baik"

"apa yang belum cukup?"

"dia tidak mampu menjamin walau satu perkara pun ketika aku bakal menjadi pengantin nanti.kerana hanya amal ibadat dan keimananku sahaja yang mampu menjaga dan memeliharaku"

"apa maksud kamu D?"

"aku lagi memikirkan tentang urusan pernikahanku dengan kematianku.semakin hari semakin hampir.aku bakal dijemput sebagai pengantin perempuannya. ketika itu adakah walau satu salon pun di dunia ini yang dapat menyelamatkanku?adakah aku akan mati dalam keadaan wajahku terjamin berseri-seri?adakah ketika kematian itu menjemputku badanku dalam keadaan yang sempurna dan wangi?atau mungkin dalam keadaan yang teruk lagi hina?dapatkah kamu menjamin akan perkara itu kepadaku??"

"maafkan aku D. sungguh kami terleka dengan dunia.sedang kematian semakin meghampiri."

"tidak mengapa wahai sahabatku.sekurang-kurangnya kita masih belum terlambat untuk menyedari.ayuhlah kita persiapkan diri untuk menjadi PENGANTIN PEREMPUAAN TERBAIK DAN TERINDAH buat "nya"."