Friday, December 30, 2011

manusia,cinta dan nafsu

manusia
kita semua manusia
manusia yang memang tidak sempurna


cinta
kita semua perlu kan cinta
cinta daripada Allah,Rasul,ibu bapa,sahabat dan juga pasangan


nafsu
kita semua dilahirkan mempunyai nafsu
nafsu baik mahupun nafsu jahat


kali ini saya ingin menggabung kan ketiga-tiga perkara di atas
manusia bernafsu untuk memiliki cinta
tapi nafsu akan cinta yang bagaimana kah kita?
cinta yang hakiki ataupun cinta yang fasik?


senario hari ini:
saya yakin pasti ramai di luar sana yang sedang sibuk mengejar cinta
mahupun sedang dilamun cinta
ataupun asyik bermadu cinta
bila kita bercakap mengenai larangan agama pasti akan ditolak mentah-mentah
kn?


antara alasan kenapa orang sibuk nak bercinta
-fitrah manusia
-gadis/pemuda itu seorang yang baik.rugi kalau dilepaskan.nanti disambar orang tapi tak nak pula ikat secara halal
-gadis/pemuda itu cantik/kacak,pintar,berasal dari keluarga yang baik.bukan senang nak dapat ni.lagipun Islam pun suruh kita cari pasangan yang baik.bertuah badan dapat pasangan macam ni tapi lupa Islam sudah memberi garis panduan untuk menjalin kan hubungan yang diredhai
-nak bermegah-megah tapi lupa akan kemurkaan Allah
-malu dikata kan tak laku tp tak malu pula pada Allah
-kami tak buat apa-apa pun.xberzina pun tapi mereka tidak sedar mereka sedang menghampirnya
-saya ikhlas nak buat dia jadi suami/isteri tapi perangai memang da macam laki bini pun cuma dalam keadaan yang dilaknat Allah


bila kita mengatakan mengenai memilih pasangan yang beragama dan mengikut cara yang disyariat kan agama alasan nya pula:
-aku tidak layak dengan wanita/lelaki itu kerana aku ini jahil orang nya tapi tak nak pula mengubah diri supaya anda setaraf dengan dia
-iman aku tak kuat tapi tak nak pula menambah kan lagi iman di dada supaya menjadi kuat
-kolot la pemikiran macam ni.zaman sekarang kan zaman siber tapi anda lupa zaman ini hanya sementara.akhirat nanti yang akan kekal selama nya
-buruk lah nak pakai islamik sangat.aku bukan ustaz/ustazah pn.xstyle la!tapi anda lupa pakaian anda yang akan menentu kan nasib anda di akhirat sana.syurga atau neraka kah?
-kalau aku tak kapel ngan dia sekarang nanti orang lain ambik tapi anda lupa.jika pasangan yang anda pilih itu juga turut beragama pasti nya dia akan redha dan menunggu anda untuk meminang nya menjadi yang halal.Allah telah pun menetap kan jodoh kita.kenapa perlu risau lagi?
-aku cemburu lihat pasangan lain yang bercinta! tapi anda lupa lg! di akhirat nanti anda tak cemburu ke melihat pasangan yang diredhai Allah melangkah masuk ke dalam syurga?
-aku nak enjoy dulu sekarang ni.nanti dah kawin aku bertaubat la tp anda lupa lg.hidup kita setakat mana sahaja?kalau Allah menarik nyawa kita pada esok hari bagaimana?sempat kah anda bertaubat?
-aku tak baik so nanti aku cari la yang baik bila nak kawin.boleh la dia bimbing aku tp anda lupa lg.lupa bahawa tugas membimbing itu tugas setiap manusia.bukan pada laki-laki sahaja atau perempuan sahaja.macam mana anda nak kemudi kan bahtera rumahtangga anda andai ilmu belom cukup di dada


ini lah manusia.lupa lupa lupa lupa lupa dan lupa lagi sampai berapa banyak kali pun tak terkira.
mengapa kita sengaja menempah tiket ke neraka sedang kan panggung syurga masih menanti kita?tidak kah kita ingin menikmati segala kenikmatan yang Allah janji kan untuk mereka yang bertakwa pada Nya?atau adakah anda sudah lupa sekali lagi?cukup lah anda bertaaruf dengan pilihan hati anda dan serah kan pada Allah dan jadi kan lah dia sebagai yang halal pada anda supaya mengelak kemurkaan Allah.


JANGAN LUPA LAGI YA?=)

4 comments:

  1. insyaAllah..syukran ya shbt..
    manusia tidak lari dari sifat atau penyakit lupa. yang paling zalim bila mana melupakan Ilahi. sedar atau tak, dgn mngingkari sruhan Ilahi,itu sudah mnjdikan kita lupa akan Dia.mngingati Ilahi akan mmbuatkan kita rasa tkut dan sntiasa ingin brsama agamaNya.tpi bila sglanya telah kita miliki,mula lupa diri.
    apa2 pun, cinta itu indah...dan lebih indah bila guna jalan yg di yg diredhai Ilahi...di situ akan mndpt rahmatNya..buat baiklah pd perkara yg baik..insyaAllah..Dia sntiasa merahmati kita..:)

    ReplyDelete
  2. setuju dgn kmu ya ukhti..sy adlh slh sorg drpd mrke y sllu lalai juga..sdg dlm pjlnan mncri nur y sbnar..smoga diberkaati Allah akn niat suci ini..=)

    ReplyDelete