ujian dari Allah

di kala dugaan mendatangi kita kadang-kadang kita berasa sperti ingin mengalah
terasa juga mengapa aku yang harus menghadapi dugaan ini
terasa diri tidak kuat untuk menanggung nya
tapi itu semua kata-kata orang yang tidak kuat iman nya
benar iman di dada masih cetek
tapi aku tidak akn membiar kan perkara itu merantai aku untuk alpa
aku mempunyai Allah
aku percaya setiap yang berlaku ada hikmah nya


Ayat 2 Surah al-Ankabut, yang bermaksud,
"Adakah manusia itu mengira, bahwa Kami akan membiarkan sahaja mereka berkata: Kami telah beriman, sedangkan mereka belum diuji oleh Allah swt."
Suatu peristiwa bilamana Saad bin Abi Waqash bertanya kepada Nabi saw, "Ya Rasulullah, siapakah manusia yang paling teruk kena uji?"...Lalu jawab Rasulullah saw, "Yang paling teruk kena uji ialah para nabi dan para rasul, kemudiannya golongan yang mengikut para nabi selepas zaman nabi (tabiin) dan kemudiannya golongan selepas tabiin yang mengikut para tabiin."
Allah s.w.t. berfirman "Tiadalah terjadi sesuatu bencana itu melainkan dengan kehendak Allah, dan siapa yang percaya kepada Allah nescaya dipimpin Allah hatinya" (Surah At-Taghabun:11)
Allah s.w.t. berfirman "Orang-orang yang beriman itu akan menjadi tenteram hati mereka. Ingatlah dengan mengingati Allah itu hati akan menjadi tenteram" (Surah Ar-Rad:28)
sungguh jika ingin dibanding kan ujian yang aku alami sekarang tidak lah dapat menandingi ujian para nabi dan sahabat dan para solihin dahulu.malu aku hendak mengatakan aku tidak kuat menanggung semua ini sedang kan ujian yang diberi sudah pasti lah berada dalam kemampuan ku.
sabar lah duhai hati.kuat kan iman mu dengan mengingati Allah.sesungguh nya ujian Allah untuk menguji ketaqwaan kita bukan lah kerana Allah tidak sayang kan kita

Comments

Popular Posts