siapakah aku dipandangan mata Mu



Ya Allah,
apakah takdir yang telah Engkau tetap kan bagiku,
takdir disepanjang perjalanan hidupku,
takdir di penghujung hayat ku,
dan yang paling utama takdir di akhirat nanti,
adakah aku akan diangkat menjadi hamba Mu yang mulia di pandangan Mu serta di sisi Mu?
atau kekal seperti ini yang punyai banyak kelemahan dan kekurangan,
aku sedar islam merupakan satu agama yang tersangat tinggi dan mulia,
tapi aku tidaklah semulia agama yang sedang aku yakini,
aku menyusuri riwayat-riwayat para anbiya,sahabat,solihin dan wanita-wanita penghuni syurga,
dan aku merasakan aku umpama kuman yang tidak mungkin terlihat dipandangan Mu dengan imanku yang masih lemah dan berlubang di sana sini,
terasa betapa rendahnya darjat dan hinanya diri ini,
sehinggakan aku merasa malu untuk mengaku sebagai seorang islam sedangkan diri ini masih jauh dari dakapan islam yang sebenar-benarnya,
Ya Rabbi,
aku berdoa memohon kepada Mu agar sentiasa mendampingi dan memimpinku ke jalan para aulia dan solihin,
janganlah Engkau tetapkan kesudahanku bersama mereka-mereka yang Engkau sesatkan dan murkai

Comments

Popular Posts