Asal 4 Buah Sungai Di Syurga

 A'salam wr wb.... 

      Untuk renungan bersama..... 

      Asalnya 4 Buah Sungai Di Syurga Bersabda Nabi s.a.w : "Semasa  aku Isra' 
      dan naik ke langit yang tinggi, Malaikat Jibrail a.s telah memberi 
      kesempatan kepada aku untuk melihat ke dalam semua Syurga  Allah. 

      Aku lihat di dalamnya terdapat (4) empat  buah sungai yang besar-besar dan 
      airnya bermacam-macam. Ada airnya dari susu, ada  airnya dari arak tetapi 
      tidak memabukkan, ada airnya dari madu dan ada airnya yg  tidak masin. 

      Sesungguhnya keadaan ini samalah seperti  firman Allah di dalam al-Qur'an 
      : "Didalam Syurga itu ada sungai yg airnya tidak masin. Ada  sungai yg 
      airnya dari susu dan tidak pernah berubah  rasanya. Ada  sungai dari arak 
      yg lazat bagi yg meminumnya dan ada sungai dari madu pilihan". 

      Aku bertanya kepada Jibrail a.s : "Wahai Jibrail a.s, dari manakah asalnya 
      sungai2 ini dan ke manakah  akhirnya?" 

      Jibrail a.s menjawab : " Ya Rasulullah SAW, aku hanya tahu ia mengalir ke 
      dalam Telaga al-Kaustsar, asalnya tidak aku ketahui." 

      Aku pun memohon petunjuk Allah lalu  muncullah seorang Malaikat dengan 
      memberi salam. Setelah aku menjawab salamnya,  dia munyuruh aku memejamkan 
      mataku. Lalu, aku pejamkan. Apabila aku bukakan mataku  semula, aku berada 
      dekat sepohon pokok yg besar. Aku lihat ada sebuah kubah yg  amat besar 
      diperbuat dari permata yg putih berkilauan manakala pintu-pintunya  dari 
      jakut hijau dan kunci-kuncinya dari emas. 

      Dan, aku lihat mengalir empat batang  sungai dari bawahnya. 

      Aku mahu kembali tetapi ditahan oleh Malaikat dengan  bertanya: "Tidakkah 
      engkau ingin melihat di dalamnya?" 

      Aku pun bertanya: "Bagaimana dapat aku masuk sedangkan pintunya berkunci? 
      Dimanakah  kuncinya" 

      Jawab Malaikat itu: "Kuncinya di dalam  tanganmu" 

      Tanyaku : "Dimana?" 

      Jawabnya: "Cukuplah engkau ucapkan Bismillahir rahmaanir rahiim". 

      Lalu, aku ucapkan dan pintu itu pun terbuka dengan sendirinya dan aku pun 
      masuk ke dalamnya. Sungguh amat menakjubkan ciptaan Allah azza wajalla, 
      sungai-sungai itu memancutkan airnya dari (4) empat buah liang yg 
      besar-besar. 

      Melihat aku mahu keluar, Malaikat itu  bertanya lagi kepadaku: "Apakah 
      engkau sudah cukup puas melihat  permandangan ini? Sesungguhnya masih ada 
      yg engkau belum lihat. Cubalah engkau  perhatikan sekali lagi dengan 
      baik2, dari apakah sungai2 itu memancutkan  airnya". 

      Lalu, aku perhatikan sekali lagi. Aku lihat terdapat kalimah Bismillahir 
      rahmaanir rahiim diantara (4) empat batang tiangnya. 

      Dari huruf mim perkataan Bismillah, keluar  air sungai tawar. Dari lubang 
      huruf ha' perkataan Allah, keluar air sungai  susu. Dari  lubang huruf min 
      perkataan Arrahmaan, keluar air sungai arak. Dan, dari lubang huruf mim 
      perkataan Arrahiim, keluar air sungai madu. 

      Demikianlah asalnya (4) empat  buah sungai di dalam syurga. Dari itu, 
      barangsiapa dari umatku yang membaca Bismillahir rahmaanir rahiim, pasti 
      akan dapat minum air sungai ini di akhirat  kelak. 

      -aminnn-


ini yang di dunia..yang di syurga apatah lagi indah nye kan?

Comments

Popular Posts