saya dah terfikir nak bunuh diri!!

Sepi dan hening seketika. Fikirannya seolah terhenti . Tak mampu untuk berfikir apa-apa dalam situasi itu. Segalanya seakan telah hancur, tiada apa-apa lagi harapan untuk dirinya. 


Hancur. Musnah. Segala kepercayaan dan sanjungannya semuanya telah dihempas punah begitu sahaja oleh insan yang selama ini amat dicintainya. Kalau dulu dia mendengar cerita-cerita dari rakan-rakannya, ah..dia masih tidak mahu mempercayainya. Tapi hari ini, di depan matanya sendiri! Masih terbayang betapa intimnya kemesraan Faizul dengan wanita itu, ahh..dia tak sanggup untuk membayangkannya lagi. Dengan langkah longlai dan dada yang sebak, Ayuni menuju ke pintu LRT untuk pulang.


"Masa tu saya dah fikir nak bunuh diri je bro! Bukan kali pertama saya diperlakukan begini oleh lelaki, bro...dah masuk kali keempat"


Dia bercerita padaku dengan penuh perasaan.


"Semuanya hanya menggunakan saya untuk duit. Kata pinjam, tapi bayarnya adalah sesekali, yang lain tu..kira burn je la. Saya ni pulak jenis yang cepat kesian, dan tak reti pulak nak menolak..apatah lagi kalau dengan orang yang saya cintai...."


Aku mengangguk-nganguk (kira empatik listener la kononnya, )


"Tapi yang saya hairan tu bro, napa semua lelaki yang saya jatuh cinta, semuanya berperangai sama aje?..Nama aje lain.."



Selepas dialog itu, aku tak memberi peluang lagi pada Ayuni untuk berkata-kata. Aku menerangkan dengan detail padanya tentang apa yang dilaluinya dari persepsi Hukum Tarikan (Law of Attraction - LOA). Tentu anda semua sedia maklum bahawa prinsip asas Hukum Tarikan adalah:


"Anda menarik ke dalam hidup realiti hidup anda, segala apa yang anda berikan fokus dan perhatian yang mendalam, samada perkara positif atau pun negatif"


Apa yang ku lihat, dia terlalu memberikan perhatian pada sikap lelaki YANG TIDAK DISUKAINYA, YANG INGIN DIHINDARI, YANG DIBENCI. Bukan kepada sikap atau ciri-ciri watak lelaki yang menjadi keinginannya/impiannya.


Dan perbuatannya suka menceritakan/membawa cerita/memperbesarkan sikap lelaki yang dibencinya ini, hanya membuatkan dia memberikan fokus pada perkara tersebut, yang mana getaran yang dikeluarkan oleh gelombang fikirannya menarik kembali kedalam realiti hidupnya tenaga-tenaga berbentuk apa yang sering diberi perhatian olehnya iaitu: Lelaki yang ingin dihindari/ kekecewaan dalam percintaan/ Ditipu!


Jangan salahkan takdir dengan mengatakan Allah yang telah mentakdirkan ke atas diri kamu untuk melalui kekecewaan itu.

Maksud Ayat:

�apa jua kebaikan (Nikmat kesenangan) Yang Engkau dapati maka ia adalah dari Allah; dan apa jua bencana Yang menimpamu maka ia adalah dari (kesalahan) dirimu sendiri" (An Nisa' : 79)


Maksud hadis Qudsi:
Aku akan bersama (mengikutkan) sangkaan hambaKu padaKu, maka hendaklah dia berprasangka dengan apa yang dia inginkan.

(penulis: bukan dengan yang dia risaukan atau khuatirkan)
Riwayat At-Thabrani dan AlHakim.


Seterusnya aku memberi cadangan padanya untuk melakukan beberapa langkah bagi mengubah atau menukar cara dia berfikir dan berusaha memberikan fokus pada apa yang diinginkan dan disukai olehnya. Aku mencadangkan supaya dia menulis senarai ciri-ciri yang menjadi lelaki idamannya dengan detail dan lengkap.


PASANGAN YANG IDEAL DENGAN DIRIKU


1.TINGGI : LEBIH DARI 1.55M

2.BERAT : 65KG , SIHAT ZAHIR BATIN

3.WAJAH : KACAK, HANDSOME, MANIS

4.SIKAP : BUDI BAHASA, BERTANGGUNGJAWAB, BAIK HATI, HORMAT ORG TUA, PENYAYANG, KELAKAR, BERIMAN DAN MEMPRAKTIKAN KEIMANANNYA, JUJUR, SPORTING, POSITIF, RAJIN KE DAPUR DAN MENGEMAS RUMAH, PEMBERSIH DAN RAJIN

5.KARIER : KERJA OFFICE HOUR...

6.USIA : LEBIH TUA 33-44THN...

7.HUBUNGAN : AKU MENYAYANGI DIA SEPENUH HATI

DIA JUGA MENY AYANGI AKU SEPENUH HATI

AKU BOLEH MENERIMA KEADAANNYA DENGAN IKHLAS SEADANYA. 

DIA JUGA MENERIMA *KEADAAN DIRIKU DENGAN IKHLAS SEADANYA.

*KEADAAN: KELEBIHAN, KEKURANGAN, KELEMAHAN, KEISTIMEWAAN 


8.KELUARGA: PENERIMAAN KELUARGA KEDUA BELAH PIHAK ADALAH HARMONI

9.PERHUBUNGAN : KEKAL KE AKHIRAT.


Ketika ciri yang ke 3 dibincangkan, Ayuni membantah dan berkata padaku: Bro, saya tak kisah, kalau tak hensem pun tak pe, asalkan baik dan bertanggungjawab. Disini aku bertanya padanya, jika dia diberikan pilihan apakah pilihan dirinya sendiri. Dia menjawab, tentulah yang handsome!..tapi rasa macam malulah nak mohon macam tu pada Allah.


Aku bertanya semula, nak minta suami yang handsome kamu malu, tapi setiap hari mohon dimasukkan kedalam syurga, kamu tak rasa malu pulak? Nikmat mendapat suami handsome tu, apalah sangat kalau nak dibandingkan dengan nikmat Syurga, entah berapa ratus juta kali ganda besarnya, tapi yang itu kamu tak ada rasa malu pun? kenapa nak mohon perkara kecil macam tu kamu rasa malu? dan kita kena faham, Pemberian Allah tu Maha Luas, Abundance, bukannya tak cukup, atau cukup-cukup, Dia boleh beri kamu lelaki yang handsome, dan dimasa yang sama lelaki itu wara', baik dan bertanggung jawab. kamu kena percaya dan fikir begitu.


Dia tak menjawab, cuma tersenyum dan mengangguk-ngangguk (berfikirlah tu agaknya). Setelah itu, aku mencadangkan padanya supaya melakukan solat hajat sekadar yang termampu dan mendoakan senarai tulisannya itu didalam solatnya. Setelah itu, aku juga mencadangkan supaya dia membaca senarai itu tidak kurang dari 20 kali sehari dan sentiasa melakukan beberapa affirmasi yang dirasakan sesuai dengan situasi dirinya. Apa pun aku ingin dia sentiasa 'husnuzzon' bahawa dia telah bermohon pada Allah, Allah telah memakbulkan doanya, dan dia kini berada dalam proses 'menerima' permintaannya. Langkah-langkah seterusnya seperti komitmen dan 'bersedia menerima /receiving steps' juga telah kubincangkan dengannya pada pertemuanku yang seterusnya.


Yang nyatanya, dia benar-benar melakukan segala cadangan tersebut dengan bersungguh-sungguh. Apa salahnya mencuba, bukannya kene keluar modal pun. Selepas pertemuan kedua, aku tidak mendengar apa-apa berita dari Ayuni, aku hanya berdoa agar dia beroleh ketenangan dalam hidupnya. Hampir 2 bulan selepas itu, aku menerima panggilan telefon dari Ayuni..


"Assalamualaikum, busy ke bro?.."

"Waalaikumsalam..tak busy pun, Ayuni..lama tak dengar khabar?..macamana sekarang?"

"Entahla bro, saya nak bagitau ni, ada masalah sikit"

"Owh..apa halnya, share lah (dalam hatiku...husnuzzon..jgn fikir apa2 yang tak elok)"

"Macam ni..step yang bro ajar tu power betulla...sekarang ni ada 3 org lelaki yang tengah bagi perhatian kat Yuni..tiga-tiganya ada ciri-ciri yang hampir sama je dgn apa yang yuni tulis tu.."

" oops..3 orang?..ha..bagusla tu, whats the problem?"

"Yelah, tak tau nak pilih la pulak sebab tiga2 hensem, baik, dan berbudi bahasa, rasa sayang lak nak pilih..."


Aku tertawa kecil mendengarkan. Aku menasihatinya supaya melakukan istikharah dalam hal-hal yang sedemikian. Pertengahan tahun itu aku menerima kad jemputan kahwin daripada Ayuni dan dialamatkan ke rumahku. Kepada: Sifu Loa..Thanks for your advice..


Syukur Alhamdulillah...Allah Maha menyayangi sekalian hambaNya. Jodoh, Ajal dan Kelahiran adalah ketentuan Allah, akan tetapi kita diberikan akal dan pilihan untuk berikhtiar.


Maksud Hadis dari Abu Hurairah r.a, sabda Rasulullah SAW:

Menurut Tsauban r.a sabda Rasulullah s.a.w:
"Tiada suatu pun yang dapat menolak ketentuan Tuhan melainkan DOA.� - Hadis sahih riwayat Ibn hibban dalam sahihnya. Disepakati kesahihannya oleh al-Zahabi.


www.murabbi.net

Comments

Popular Posts